Page Content
Georg Fischer
Technische Universität Berlin
School VI: Planning Building Environment
Department of Sociology
Fraunhoferstraße 33-36
Sekretariatszeichen FH 9-1
10587 Berlin
Germany
georg.fischer@innovation.tu-berlin.de
Tel.: | 27115 |
Room: | FH 825 |
Research project:
Copyright and Creativity in Music Production
My project deals with the relationship of copyright requirements and sound aesthetics in the production of popular music. I focus on musical practices of versioning like sampling and covering which are widely disseminated in today’s popular music. However, in particular sampling happens in a very critical legal area. In this context, the project asks how the copyright’s imperative of newness affects the creation of musical novelty. For this purpose I use a qualitative sociological approach that combines interviews, participant observation and musical analysis.
Publications:
"Black Box" Discotheken-Monitoring: GEMA kooperiert mit YACAST, Geo Tracking Identifier entwickelt Track-genaues System, published at netzpolitik.org, February 2015.
Webvideo und Remix: Eine spannende Beziehung, published as blog post for the media studies research blog of the Universität Siegen "Webvideo Cultures", October 2014.
Ubuweb – Robin Hood unter den Filesharing-Plattformen, in Quottom #4. Heimat und Wahnsinn, Zürich, September 2014.
Von Jägern und Samplern. Wie kreativ ist die Remix-Kultur?, in: Djordjevic, Valie/Dobusch, Leonhard (Hg.): Generation Remix. Zwischen Popkultur und Kunst, iRights, May 2014.
Presentations:
Sampling-basierte Popmusik im Zeitalter der (Nicht-)Reproduzierbarkeit, International Association for the Study of Popular Music (IASPM-DACH), Graz, October 2016.
Von der Umgehung der Kreativität zur Kreativität der Umgehung? Sampling-Praktiken im Zeitalter juristischer Nicht-Reproduzierbarkeit, Spring School "Ästhetik und Ethik des Kopierens", ZiF Bielefeld, May 2016.
Urheberrecht und Kreativität in der Musikproduktion, workshop "Copy? Right!", Hochschule der Künste, Bern, April 2016.
Musikalische Memes zwischen Originalität und Viralität, conference "Memes zwischen Originalität und Viralität", Graduiertenkolleg Innovationsgesellschaft heute, TU Berlin, March 2016.
Exaptation und Serendipität - Techniken der Aneignung in der Musikproduktion, workshop held by the Gesellschaft für Popularmusikforschung e. V.: "Aneignungsformen populärer Musik", TU Braunschweig, November 2015.
Conference panel: "Urheberrecht, Technologie und künstlerische Produktion" as part of the conference "Die Versprechungen des Rechts. Dritter Kongress der deutsch-sprachigen Rechtssoziologie-Vereinigungen", Berlin. Presentation: Musik, Verwertung, Gesellschaft - Digitale Musikproduktion zwischen Remix, Rechteklärung und referentieller Kreativität, Berlin, September 2015.
"Hunters and Samplers". Authenticity and reflexivity of auditive practices in the context of music production, "Framing, Compiling, Sampling: Sensory Practices in Cultural Analysis", Basel, April 2015.
Musikalische Versionierungspraktiken zwischen kultureller Konsequenz und rechtlicher Realität. Yearly meeting of the GfM-AG Auditive Kultur und Sound Studies, Leuphana Universität Lüneburg, February 2015.
"Creativity of "Getting Around" or Getting Around of Creativity? On the Urheberrecht’s Effect on the Production of Music". Young Scholar’s Workshop as part of the 5. Vienna Music Business Research Days, Wien, October 2014.
"'Keep it real!' Das Wissen klanglicher Praxis in der Samplingkultur des HipHop". Conference Auditive Wissenskulturen. Das Wissen klanglicher Praxis, Graz, June 2014.
CV:
since 2015 | Doctoral candidate at DFG Graduate School "Innovation Society Today: The Reflexive Creation of Novelty", TU Berlin |
since 2014 | Dissertation project on copyright and creativity in music production |
2013 | Diploma thesis on the history of sampling |
2012 - 2013 | Research assistant at DFG Graduate School "Innovation Society Today: The Reflexive Creation of Novelty", TU Berlin |
2012 | Stay abroad in Sydney, Australia |
since 2010 | Music journalist for skug Journal (Vienna), BLN.FM, Deutschlandradio Kultur and irights.info (all Berlin) |
2008 - 2011 | Research assistant for Lorraine Daston, Max-Planck-Institut for the History of Science, Berlin |
2007 - 2013 | MA Science and Technology Studies („Soziologie technikwissenschaftlicher Richtung"), TU Berlin |
Links:
Blog: "Jäger und Sampler"
Twitter: "Jäger und Sampler"