TU Berlin

Research Training GroupFischer, Georg

DFG-Graduiertenkolleg

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Georg Fischer

PhD Candidate of the 2nd cohort

Lupe

 

 

Subsequent position:

After the Research Training Group, Dr. Georg Fischer works as a research fellow at the BMBF research project "Offener Zugang zum öffentlichen Recht" (OZOR) and as an editor at iRights.info.

Research project:

Copyright and Creativity in Music Production

My project deals with the relationship of copyright requirements and sound aesthetics in the production of popular music. I focus on musical practices of versioning like sampling and covering which are widely disseminated in today’s popular music. However, in particular sampling happens in a very critical legal area. In this context, the project asks how the copyright’s imperative of newness affects the creation of musical novelty. For this purpose I use a qualitative sociological approach that combines interviews, participant observation and musical analysis.

 

Publications:

Schrör, S.; Fischer, G.; Beaucamp, S.; Hondros, K. (Hg.): Tipping Points. Interdisziplinäre Zugänge zu neuen Fragen des Urheberrechts. Baden-Baden: Nomos (OpenAccess)

Fischer, G. (2020): Sampling in der Musikproduktion. Das Spannungsfeld zwischen Urheberrecht und Kreativität. Mit einem Vorwort von Leonhard Dobusch. Marburg: Büchner

Fischer, G. (2018): Die Verwicklung von Urheberrecht und Kreativität in der digitalen Musikproduktion, in: Schwetter H., et al. (Hg.): Die Produktivität von Musikkulturen. Wiesbaden: Springer

Fischer, G.; Grünewald-Schukalla L. (Hg.) (2018): Originalität und Viralität von Internet-Memes, Sonderausgabe von kommunikation@gesellschaft. kommunikation-gesellschaft.de

Fischer, G. (2018): Wem gehört ein Klang? „Nur mir“? Zum Verhältnis von Urheberrecht und Kreativität in der samplingbasierten Musikproduktion, in: Hergesell, J. et al. (Hg.): Innovationsphänomene. Modus und Effekte der Innovationsgesellschaft. Wiesbaden: Springer.

Fischer, G. (2018): Gefangen in der Zwischenablage? Die Kopierpraxis des Samplings im Spannungsfeld von Steigerung und Suspension technischer Reproduzierbarkeit, in: Alisch, S et al. (Hg.): Darüber hinaus... Populäre Musik und Überschreitung(en). Oldenburg: BIS.

Fischer, G.; Meyer, E. (2017): Sampling: Ästhetik der Zitate oder Piraterie?, in: Leggewie C./Meyer E. (Hg.): Global Pop. Das Buch zur Weltmusik, J.B. Metzler, Stuttgart. 

Fischer, G.: "Black Box" Discotheken-Monitoring: GEMA kooperiert mit YACAST, Geo Tracking Identifier entwickelt Track-genaues System, erschienen bei netzpolitik.org, Februar 2015.

Fischer, G.: Webvideo und Remix: Eine spannende Beziehung, erschienen als Blogbeitrag für das medienwissenschaftliche Forschungsblog der Uni Siegen "Webvideo Cultures", Oktober 2014.

Fischer, G.: Ubuweb – Robin Hood unter den Filesharing-Plattformen, in Quottom #4. Heimat und Wahnsinn, Zürich, September 2014.

Fischer, G.: Von Jägern und Samplern. Wie kreativ ist die Remix-Kultur?, in: Djordjevic, Valie/Dobusch, Leonhard (Hg.): Generation Remix. Zwischen Popkultur und Kunst, iRights, Mai 2014.

 

Presentations:

"Hunters and Samplers. Authenticity and reflexivity of auditive practices in the context of music production". "Creativity and fields", August 2018, Berlin.

"Coping with copies. Copyright and creativity in sample-based music production" (Poster). "Musicology in the Age of (Post)Globalization", April 2018, New York.

"Coping with copies. Copyright and creativity in sample-based music production" (Poster)."The Industrialization of Creativity and its Limits: Value, Self-expression and the Economy of Culture in Times of Crisis", June 2017, St. Petersburg.

"Urban Memes or why do we see RUN DMC everywhere?" "Sites of Interest: Exploring the Urban in Art Worlds", May 2017, Berlin.

"Sampling-basierte Popmusik im Zeitalter der (Nicht-)Reproduzierbarkeit". International Association for the Study of Popular Music (IASPM-DACH), October 2016, Graz.

"Von der Umgehung der Kreativität zur Kreativität der Umgehung? Sampling-Praktiken im Zeitalter juristischer Nicht-Reproduzierbarkeit". Spring School "Ästhetik und Ethik des Kopierens", May 2016, ZiF Bielefeld.

"Urheberrecht und Kreativität in der Musikproduktion". Workshop "Copy? Right!", April 2016, Hochschule der Künste, Bern.

"Musikalische Memes zwischen Originalität und Viralität". Tagung "Memes zwischen Originalität und Viralität", Graduiertenkolleg Innovationsgesellschaft heute, March 2016, TU Berlin.

"Exaptation und Serendipität - Techniken der Aneignung in der Musikproduktion". Arbeitstagung der Gesellschaft für Popularmusikforschung e. V.: "Aneignungsformen populärer Musik", November 2015, TU Braunschweig.

Panel "Urheberrecht, Technologie und künstlerische Produktion" im Rahmen der Konferenz "Die Versprechungen des Rechts. Dritter Kongress der deutsch-sprachigen Rechtssoziologie-Vereinigungen", Berlin. Präsentation: Musik, Verwertung, Gesellschaft - Digitale Musikproduktion zwischen Remix, Rechteklärung und referentieller Kreativität, September 2015, Berlin.

"Hunters and Samplers". Authenticity and reflexivity of auditive practices in the context of music production, "Framing, Compiling, Sampling: Sensory Practices in Cultural Analysis", April 2015, Basel.

"Musikalische Versionierungspraktiken zwischen kultureller Konsequenz und rechtlicher Realität". Jahrestagung der GfM-AG Auditive Kultur und Sound Studies, February 2015, Leuphana Universität Lüneburg.

"Creativity of "Getting Around" or Getting Around of Creativity? On the Urheberrecht’s Effect on the Production of Music". Young Scholar’s Workshop im Rahmen der 5. Vienna Music Business Research Days, October 2014, Wien.

"'Keep it real!' Das Wissen klanglicher Praxis in der Samplingkultur des HipHop". Konferenz Auditive Wissenskulturen. Das Wissen klanglicher Praxis, June 2014, Graz.

 

CV:

since 2015
Doctoral candidate at DFG Graduate School "Innovation Society Today: The Reflexive Creation of Novelty", TU Berlin
since 2014
Dissertation project on copyright and creativity in music production
2013
Diploma thesis on the history of sampling
2012 - 2013
Research assistant at DFG Graduate School "Innovation Society Today: The Reflexive Creation of Novelty", TU Berlin
2012
Stay abroad in Sydney, Australia
since 2010
Music journalist for skug Journal (Vienna), BLN.FM, Deutschlandradio Kultur and irights.info (all Berlin)
2008 - 2011
Research assistant for Lorraine Daston, Max-Planck-Institut for the History of Science, Berlin
2007 - 2013
MA Science and Technology Studies („Soziologie technikwissenschaftlicher Richtung"), TU Berlin

 

Links:

Blog: "Jäger und Sampler"

Twitter: "Jäger und Sampler"

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